کتاب خوار

درباره کتاب

درباره کتاب

طبقه بندی موضوعی

جمع قرآن

چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۵۹ ق.ظ

برای مصاحبه دکتری رفته بودم دانشگاه علوم و معارف قرآن، یکی از اساتید در مورد زمان جمع کردن قرآن پرسید من هم خیلی مطمئن شروع کردم به توضیح دادن که بله قرآن بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله جمع شده و ترتیب سوره ها را صحابه معین کرده اند و بیشتر علما همین نظر را دارند، استاد گفت بله البته این نظر مرحوم معرفت است اما بسیاری از علما هم معتقدند قرآن در زمان خود پیامبر جمع شده و ترتیب سوره ها توسط ایشان مشخص شده.

فهمیدم طرف با سواد است اما نمی دانستم در همین موضوع کتاب نوشته، چند وقت بعد اتفاقی کتابش را دیدم:

مولف کتاب که از شاگردان آیت الله جوادی آملی و مرحوم آیت الله معرفت است در این کتاب دو مطلب را بررسی می کند، یکی جمع قرآن و اینکه ترتیب آیات و سوره های قرآن فعلی در زمان پیامبر و توسط ایشان مشخص شده یا بعد از ایشان و توسط صحابه؟ و مطلب دوم هم تقسیمات مختلفی که قرآن دارد، به طور خلاصه در پاسخ به سئوال اول به این نتیجه می رسد که تقریبا ترتیب قرآن فعلی (حمد، بقره، آل عمران و ...) توسط پیامبر تعیین شده است و بیشتر دلایل همین دیدگاه را تقویت می کند. 

کتاب روان و شسته رفته ای است و خیلی هم اصطلاحات تخصصی ندارد. دکتر سید عبدالرسول حسینی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کتاب دیگری هم در زمینه نسخ آیات قرآن دارد که به چاپ دوم رسیده.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۳۰
محمد مهدی ادیب بهروز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی