کتاب خوار

درباره کتاب

درباره کتاب

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

روزی مرد کشاورزی در گرمای تابستان و ماه مبارک رمضان، برای پرداخت خمس، خدمت آقا رسید، دست بر قضا آقا بیمار بود و مشغول صرف چای، کشاورز درنگی کرد و گفت: حقیقتا اگر خبری نیست بفرمائید!1 

خانم محترم را می گویم که پس از سال ها تلاش و کوشش در سنگر علم و دانش به قله ها دست یازیده و مورد تقدیر و تشکر خارجی و داخلی قرار گرفته و عکس سرلخت هم می اندازد. دستآورد المپیاد ریاضی و دانشگاه شریف و بت هایی که در دوران جوانی برای خود ساخته بودیم شده این! شاید ما خیلی نفهم تشریف داریم، شاید هم حقیقتا خبری نیست! شاید هم جهنم رفتن اختیاری است، مثل تور! تور جهنم گردی، اگر کسی هوس کرد می رود یک دوری می زند، البته فکر کنم فصلش زمستان باشد.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا، بحق محمد و آله صل علی محمد و آله.


1. حکایت طنز است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۳ ، ۰۸:۵۹
محمد مهدی ادیب بهروز

آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی در دیدارهای مختلف، نکاتی را دربارۀ پدر بزرگوارشان حضرت آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی (۱۳۱۸ _ ۱۳۸۷ق) نقل کردند:

حدود شصت سال پیش، نسخۀ خطی دعای سیفی کبیر1 را که نسخۀ منحصر به فردی بود و ناقل آن حاج میرزا حسین خلیلی تهرانی است را از حاج آقا حسن فرید گرفتم و در آن وقت، صد و بیست تومان دادم به یک خطاط که آن را استنساخ کرد. 

به پدرم گفتم که سند آن صحیح است، و با اشاره به خواص آن پرسیدم: اجازه می‌دهید آن را انجام دهم؟2

آقا مرتضی تهرانی

ایشان سخنان مرا گوش کرد، و فرمود: نه بابا جان! انسان برای کرامت خلق نشده! کرامت، «حیض الرجال» است!3

عرض کردم: انسان برای چه خلق شده؟!

فرمود: برای بندگی!

این نسخه پیش من است؛ ولی پس از فرمایش ایشان تا کنون آن را نگاه نکرده‌ام!4


1. دو دعا به نام‌ های «دعای سیفی کبیر» و «دعای سیفی صغیر» معروف است. دعای سیفی صغیر، در مفاتیح الجنان آمده است. گفتنی است که ظاهراً هیچ یک از این دو دعا سند معتبری ندارند.
2. در اینجا اشاره کرد که در آن وقت برنامه‌ها داشتم که می‌توانستم در زمستان روی پشت بام، چهار _ پنج ساعت مشغول باشم.
3. یعنی اهل عرفان، در وقت ظهور کرامات از ایشان، از خدا منقطع می‌شوند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۳ ، ۰۹:۰۵
محمد مهدی ادیب بهروز

شیخ (بهایی) دربارۀ یکى از محاورات خود با عامّه چنین مى‌فرماید:

روزى افضل فضلاى ایشان گفت: آیا شیعه مذهب، دلیل قابل اعتمادى دارند یا نه؟ گفتم: ادله بسیارى دارند. پس یکى از آن‌ها را از من درخواست نمود. من گفتم:
در صحیح بخارى از حضرت رسالت صلى الله علیه و آله روایت کرده که آن حضرت فرمود: «فاطمه بضعة منى، من آذاها فقد آذانى و من اغضبها فقد اغضبنى» و به فاصله چهار ورق روایت کرده است که فاطمه (صلوات الله و سلامه علیها) در حین وفات از ابوبکر و عمر راضى نبوده است. ما در جواب شیعه درمانده و کیفیت جواب را نمى‌دانیم، پس قدرى سر فرو افکنده و گفت که این قضیه تهمت بر بخارى است، امشب مراجعه مى‌کنم. فردا صبح پیش او رفتم، به مجرد دیدن من خندید و با انبساط تمام و گشاده بالى اظهار داشت، من گفتم که رافضى‌ها دروغگو هستند و بر بخارى تهمت بسته‌اند.
دیشب به صحیح بخارى مراجعه کرده و فاصله میان دو حدیث را زیاده بر پنج ورق دیدم. 

رواق و مقبره شیخ بهایی

توضیح: شیخ بهایی کتاب صحیح بخاری را نزد ابی لطیف مقدسی فرا گرفته و سلسله اساتید وی تا محمد بن اسماعیل بخاری (مؤلف کتاب) همگی محمد نام دارند. (چهارده محمد) 1

روزى در محضر سلطان بصره که سنى بود، سؤال کردند که عایشه افضل است یا فاطمه سلام الله علیها؟ شیخ گفت: عایشه؟ گفتند: از چه سبب؟ گفت: چون‌که خداوند فرموده است: «فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا»2 خداوند مجاهدین را بر نشستگان در خانه برترى داده است و حضرت فاطمه صلوات الله علیها چون فدک را از او غصب کردند، مطالبه کرد، جوابش نمودند در خانه نشست. لکن عایشه جهاد کرد و خونریزى بسیار 3


1. کشکول شیخ بهایی، به کوشش و مقدمه صادق برزگر بفرویی، ج 1، ص 13.

2. نساء / 95

3. همان، ص 14.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۲۱
محمد مهدی ادیب بهروز