کتاب خوار

درباره کتاب

درباره کتاب

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

تصورم از کتاب تاریخ تفسیر، معرفی تفسیرهای مختلف به ترتیب زمان بود، مثلا در قرن یک چه تفاسیری بوده، در قرن دو چطور و اینکه هر کدام چه ویژگی هایی داشته و چه روشی.

اما کتاب دکتر پاکتچی متفاوت بود، بیشترین مطلبی که شما در این کتاب می خوانید تحلیل تاریخ است نه تاریخ تفسیر، دکتر پاکتچی تلاش کرده تا با بررسی تاریخ و تحلیل آن علت شکل گیری تفاسیر مختلف در هر دوره را بیاید و بسیار هم در این زمینه موفق بوده است. 

این کتاب به شما کمک می کند تا درک مناسبی از روند اتفاقات جهان اسلام و تأثیر آن در شکل گیری تفاسیر مختلف داشته باشید، شکل گیری جریان اخباری گری و همزمانی آن با جریانی مشابه در میان اهل سنت، رواج گفتمان عدالت خواهی در دوره قاجار و پس از آشنایی مسلمین با پیشرفت های غرب از جمله تحلیل های جالب کتاب است که نشان می دهد بررسی اوضاع و احوال جامعه چه اندازه در درک منصفانه تر پدیده ها مؤثر است و به ما کمک می کند تا بدون تعصب به مسائل مختلف نگاه کنیم و اتفاقات گوناگون را معلول نیازهای جامعه بدانیم و به برخی پدیدها همانند اخباری گری یا ... نگاه منفی نداشته باشیم.

بررسی تفاسیر و تحولات حوزه مطالعات قرآنی معاصر (شیعه و سنی) هم از ویژگی های منحصر به فرد این اثر است. مطالعه کتاب برای  علاقمندان حوزه مطالعات اسلامی مفید است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۲:۵۴
محمد مهدی ادیب بهروز