کتاب خوار

درباره کتاب

درباره کتاب

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

برای مصاحبه دکتری رفته بودم دانشگاه علوم و معارف قرآن، یکی از اساتید در مورد زمان جمع کردن قرآن پرسید من هم خیلی مطمئن شروع کردم به توضیح دادن که بله قرآن بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله جمع شده و ترتیب سوره ها را صحابه معین کرده اند و بیشتر علما همین نظر را دارند، استاد گفت بله البته این نظر مرحوم معرفت است اما بسیاری از علما هم معتقدند قرآن در زمان خود پیامبر جمع شده و ترتیب سوره ها توسط ایشان مشخص شده.

فهمیدم طرف با سواد است اما نمی دانستم در همین موضوع کتاب نوشته، چند وقت بعد اتفاقی کتابش را دیدم:

مولف کتاب که از شاگردان آیت الله جوادی آملی و مرحوم آیت الله معرفت است در این کتاب دو مطلب را بررسی می کند، یکی جمع قرآن و اینکه ترتیب آیات و سوره های قرآن فعلی در زمان پیامبر و توسط ایشان مشخص شده یا بعد از ایشان و توسط صحابه؟ و مطلب دوم هم تقسیمات مختلفی که قرآن دارد، به طور خلاصه در پاسخ به سئوال اول به این نتیجه می رسد که تقریبا ترتیب قرآن فعلی (حمد، بقره، آل عمران و ...) توسط پیامبر تعیین شده است و بیشتر دلایل همین دیدگاه را تقویت می کند. 

کتاب روان و شسته رفته ای است و خیلی هم اصطلاحات تخصصی ندارد. دکتر سید عبدالرسول حسینی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کتاب دیگری هم در زمینه نسخ آیات قرآن دارد که به چاپ دوم رسیده.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۸:۵۹
محمد مهدی ادیب بهروز